Obrazovanje nastavnika u vremenu generativne vještačke inteligencije




Obrazovanje nastavnika u vremenu generativne vještačke inteligencije

Projekat TE_REG (Teacher Education Regenerated Beyond Competencies. Rethinking and redesigning teacher education curricula in the GenAI era) predstavlja evropsku inicijativu koja istražuje kako se profesija nastavnika i sistemi obrazovanja nastavnika mijenjaju pod uticajem generativne vještačke inteligencije (GenAI). Koordinisan od strane KU Leuven u Belgiji, ovaj projekat okuplja kao partnere: UC Leuven-Limburg (UCLL), Univerzitet u Helsinkiju (Finska), Univerzitet Crne Gore, Studienseminar u Marburgu (Njemačka), Centro de Formação Rui Grácio u Portugalu. Inicijalno povezivanje ustanova realizovano je preko mreže ASP-NET UNESCO. Ovaj trogodišnji projekat okuplja, dakle, mrežu univerziteta, istraživačkih centara i UNESCO katedri iz različitih zemalja, među kojima je i Univerzitet Crne Gore preko UNESCO Katedre za obrazovanje za demokratsko građanstvo i ljudska prava (EDC/HRE).

Ideja projekta proistekla je iz potrebe da se bolje razumije kako nova tehnološka realnost mijenja same temelje nastavničkog poziva. GenAI sistemi sposobni su da stvaraju tekst, slike, ideje i rješenja. Oni tako otvaraju brojne mogućnosti, ali donose i izazove. Ti sistemi dovode u pitanje tradicionalne modele nastave, zahtijevaju nove oblike kompetencija i postavljaju nova etička pitanja o ulozi čovjeka u procesu obrazovanja. TE_REG upravo traži odgovore u tom polju: kako očuvati i osnažiti ljudsku dimenziju obrazovanja u eri vještačke inteligencije?

Cilj projekta je razumijevanje tehničkih aspekata upotrebe GenAI u obrazovanju, ali i redefinisanje profesionalnog identiteta nastavnika. U središtu je ideja da tehnologija treba da služi obrazovnim ciljevima postavljenim od strane ljudi, a ne da zamijeni nastavnike i instruktore. Nastavnik ostaje ključni nosilac obrazovnog procesa – on je vodič, interpretator i etički orijentir u svijetu u kojem se znanje proizvodi i dijeli na nove načine.

Kroz istraživanja, radionice, analize i međunarodnu saradnju, projekat TE_REG razvija novu viziju obrazovanja nastavnika zasnovanu na integrativnom pristupu. Ona podrazumijeva istovremeno razumijevanje spoljnih izazova – koje donosi tehnologija i društvene promjene – i unutrašnjih izazova vezanih za profesionalne standarde, kompetencije i etičke vrijednosti same profesije.

Rezultat ovog procesa je TEREG Manifest, dokument koji okuplja principe, vrijednosti i smjernice za razvoj obrazovanja nastavnika u GenAI vremenu. Manifest promoviše ideju da buduće obrazovanje treba da bude duboko ljudsko u svojoj suštini (human-centered), ali osnaženo tehnologijom; da njeguje kritičko mišljenje, kreativnost i odgovornost; i da podstiče saradnju umjesto rivaliteta između ljudi i inteligentnih sistema.

Za UNESCO Katedru za obrazovanje za demokratsko građanstvo i ljudska prava, ovaj projekat ima posebno značenje. On otvara prostor za promišljanje o tome kako tehnologija može doprinijeti demokratskom obrazovanju, razvoju građanskih kompetencija i poštovanju ljudskih prava. U svijetu u kojem digitalne platforme oblikuju javni diskurs i društvenu interakciju, obrazovanje nastavnika mora obuhvatiti i sposobnost da se učenicima pomogne da prepoznaju, razumiju i etički koriste nove tehnologije.

TE_REG ne vidi GenAI kao prijetnju, već kao priliku za obnovu i osnaživanje obrazovanja. Projekat podstiče ideju da su najbolji odgovori na tehnološke promjene – ljudski odgovori: dijalog, empatija, kritičko promišljanje i zajedničko stvaranje smisla. Upravo u tome leži njegova povezanost s misijom UNESCO-a i sa vizijom obrazovanja koje promoviše demokratiju, dostojanstvo i ljudska prava, posebno u digitalnom dobu.

https://te-reg.eu/

Broj posjeta : 395



Ne propustite nijednu važnu vijest, pretplatite se na vijesti Akademski forum.